טכנולוגיות דרייברים מוראל – טוויטר ומיד
טכנולוגיה חדשנית ופילוסופיית עיצוב ייחודית הם יסודות מנחים במוראל. מאז הקמת החברה, מוראל ביססה מוניטין לייצור מוצרים מקוריים העומדים באתגרים האקוסטיים במכוניות ובחללים כדי להשיג מוצר אמין המספק איכות גבוה, אמינות, וצליל ריאליסטי. השליטה המלאה על תהליכי הייצור והבקרה המבוצעים באופן שוטף ע”י מוראל מאפשרים השגת יעדים אלו.
כמה מהאייקונים הטכנולוגיים שהפכו לבסיס העיצוב בבניית הרמקולים של מוראל:
ממברנת הוופר: כוח, צורה, משקל ושיכוך (damping) – מציאת האיזון הנכון בין ארבעת האספקטים האלה דורש ניסיון טכני רב וידע מעשי גדול. הדור האחרון של הדרייברים במוראל מאזן בין הפרמטרים האלו ומביאם לרמה חדשה תוך שימוש במבנה ממברנה העשוי מיקשה אחת היוצרת פיזור צליל רחב, דיוק מקסימלי ועיוות נמוך.
• סיבי פחמן: ממברנה זו נגזרה מהדרייברים עטורי הפרסים שלרמקול הדגל של מוראל -Fat lady. ממברנה זו בנויה משתי שכבות סיבי פחמן חיצוניות כשבינהן שכבה של “Rohacell”, שהוא חומר בעל חוזק גבוה ומשקל נוצה. תשלובת זו מייצרת ממברנה קלה, חזקה ומשוככת המאפשרת צליל טבעי וללא גוון מיותר.
• Damped Polymer Cone : DPC הוא נגזרת ישירה של הממברנות שיצרו את המוניטין של מוראל. עם מאפייני שיכוך עצמאיים, הממברנה הזו מספקת איכות קול יוצאת מן הכלל ללא גוון מיותר וצליל נוקשה .
• תרכובת נייר: נמצא בשימוש מהרמקולים הראשונים. נייר ממשיך להיות חומר יוצא מן הכלל. הממברנה מתרכובת נייר החדישה של מוראל הינה קלה במיוחד דבר ההופך אותה למתאימה מאוד לדרייברים עם מגנט וסלילים קטנים.
Titanium Bobbin former: לחומר שממנו עשוי הסליל יש השפעה על הפרמטרים האקוסטיים של הדרייבר, על ההספק ועל איכות הצליל. שימוש בסליל העשוי מטיטניום (Bobbin), מאפשר למוראל לעלות את הפרמטר המכאני (QMS) על מנת לאפשר מגוון רחב יותר של סוגים וגדלים של תיבות. ובאשר לאיכות הצליל, עם סליל הטיטניום ניתן להבחין כי בצליל קריספי יותר לעומת דרייבר עם סליל אלומיניום. אופיו הקשיח וכן יתרונות נוספים שלו מאפשרים דרייבר מאוזן, מדויק ומהיר תגובה.
סליל אומיניום Hexatech™: עשוי מ 100% אלומיניום, מזכיר בצורתו חלת דבש. סליל הHexatech – מפחית פערי אוויר בליפוף הסליל מגדיל יעילות בעד 20%. מהיותו קל משקל סליל הHexatech – אחראי במידה רבה על תגובה דרייבר מהירה ויצאת דופן בדרייברים של מוראל.
™Acuflex : תרכובת שיכוך ייחודית שהונדסה במיוחד עבור ה- soft dome של המידרנגים והטוויטרים של מוראל. שילוב החומרים יוצר דיאפרגמה המציגה ביטול תדרים מנוגדים באופן מבוקר (גמישות- מדוייקת – ( accurate–flexing, כלומר כל תדר שבור מנטרל את התדר השבור בכיוון ההפוך ובכך מבטל אותו. ביטול תדרים שבורים זה מאפשר הפקת סאונד נקי וטבעי, דבר שמוראל ידועה בו במידים וטוויטרים שלה.
טכנולוגיית המגנט: הניסיון הרב של מוראל בבניית מנוע לדרייבר איפשר לה לרתום את אנרגיית המגנט באופן יעיל במיוחד . בדרך ככל שגודל המגנט גדול יותר כך תהיה יותר אנרגיה, עם זאת, במכוניות, לעיתים קרובות אין את המקום הנדרש לטובת מגנט גדול. מוראל מציעה מס’ פתרונות לבעיה זו.
• Ferrite: מגנטי Ferrite הם המגנטים הנפוצים ביותר ברמקולים. למרות שהם נראים דומים, יש להם רמות שונות. מוראל משתמשת אך ורק בדרגה בעלת העוצמה הגבוהה ביותר בדרייברים שלה. כתוצאה מכך, המערכות המגנטיות של מוראל הן מאוד קומפקטיות, אך עם זאת, מספקות יותר שטף מגנטי לעומת מגנטים קונבנציונליים העשויים מ- Ferrite.
• Neodymium: מגנט בעל העוצמה הגבוהה ביותר כיום. הניאודימיום מאפשר למוראל ליצור רמקולים קומפקטיים מאוד, כגון מידים וטוויטרים, המתאימים למקומות בהם השטח מצומצם מאוד, וללא כל התפשרות באיכות הצליל.
• Double Ferrite: מערכת ה Ferrite הכפול של מוראל מייצרת אנרגיה מגנטית רבה יותר מאשר מגנט יחיד באותו הגודל, דבר המעלה את הנצילות/ יעילות ומאפשר דינמייות רבה יותר.. יש חשיבות רבה למיקומו של המגנט השני מעל הצלחת העליונה במנוע מאחר וכך נוצרת שליטה בשטף המגנטי התועה, דבר זה מספק שדה מגנטי מרוכז יותר וכן תורם ל”הגנה” שיש לרמקולי מוראל.
• Hybrid: מערכת המגנט ההיברידית משלבת מגנט Ferrite ביחד עם מגנט Neodymium חזק מאוד. יחד, הם יוצרים מנוע קומפקטי, קל משקל החזק עד פי 4 יותר ממגנט רגיל באותו הגודל. עם מערכת ה Hybrid, יותר כח מוגבר הופך לאנרגיה קולית, כדי לאפשר ביצועים יוצאי דופן, אפילו בדרייברים הקטנים.
טכנולוגיית External Voice Coil – EVC™: דרייברים של מוראל בעלי טכנולוגית ™EVC מכילים סלילי קול הגדולים עד פי 3 מסלילים קונבנציונליים. טכנולוגיית ™EVC מעבירה את המערכת המגנטית לתוך סליל הקול. דבר המסייע בביטול שטף מגנטי תועה ע”י ניתוב יעיל של כל האנרגיה המגנטית לתוך סליל הקול. התוצאה היא דרייבר יעיל יותר, חזק יותר וקומפקטי יותר עם פיזור חום יעיל והפחתה בשבירת הממברנה כך שיש מיזעור רמת עיוות הצליל.
Under-Hung Voice Coil: בטכנולוגיה זו גובה סליל הקול המלופף קצר יותר מהרווח במגנט, כלומר סליל הקול נמצא בטווח האנרגיה המגנטית כל הזמן כך שהתזוזה קצרה ומדויקת יותר ומאפשרת פירוט צליל רב יותר ומהירות תגובה רבה.
טכנולוגיית מגנט ממוגן: סביבת המכונית המודרנית רגישה מאוד לשדות מגנטיים תועים. המכוניות כיום, משתמשות במס’ רב של אמצעים ממוחשבים ברכב כך שרמקולים קונבנציונאליים שאינם מוגנים יכולים להוות איום על השלמות החשמלית ברכב. רמקולי מוראל המכילים את טכנולוגיית ™ EVC הםיותר מ- 90% מוגנים, כך שהם בטוחים לשימוש ברכבים המתקדמים של היום.
C.A.R. (Controlled Acoustic Resistance) Filter™: במרבית הרכבים, הרמקולים מותקנים בסביבת חלל תהודה וירטאולי, כמו הדלת, דבר המספק אקוסטיקה מינימאלית. טכנולוגיה זו משפרת את האת האקוסטיקה בכך שמאפשרת שליטה בזרימת האוויר בתוך הדרייבר תוך חיקוי מבנה של תיבת תהודה ובכך ובכך משפרת את הספק הכוח בכ- 30%. בנוסף, טכנולוגיה זו מאפשרת תנועת ממברנה טובה יותר לבאס דינאמי יותר.
שלדת ™Uniflow: שלדה זו מאופיינת בעיצוב פתוח ויעיל מבחינה אווירודינאמית כך שגלי קול ואוויר יוכלו לנוע באופן אחיד וחלק. צורתו הגיאומטרית מבטל הפרעות בתזוזת רכיבי הוופר כך שמתאפשר שימוש ב low-profile spider לתמיכה ויציבות גבוהים במיוחד.
IDR – improved Dispersion Recess: טכנולוגיית ™IDR מאפשרת פיזור רחב יותר ומחוץ לציר ההשמעה off-axisשל תדרים גבוהים וכתוצאה מכך הפקת הצליל הכללית חלקה יותר
Tall Dome Geometry: גיאומטריה ייחודית שמטרתה להבטיח גלי פיזור רחבים לביצועי off -axis מקסימאליים.
ממברנה – One Piece: מרבית הממברנות בנויות משני אלמנטים: dustcup ו diaphragm. שימוש באלמנט אחד בלבד מגביר את השלמות והחוזק המבני של הממברנה, מה שהופך אותה לפחות רגישה לעיוותי לא רצוי ושבירה.
חלל טוויטר אטום: מרבית הטוויטרים הינם בעלי foam plug או משטח רגיש לחלק העליון של מוט הכיפה, דבר שעלול להיות בעייתי ולא אפקטיבי. אם גל הקול האחורי לא מבוקר כראוי, גלי הקול האחוריים ישתקפו בחזרה מהחלק הקדמי של הדיאפרגמה. אינטראקציה בין הגלים האחוריים לקדמיים תוביל לתדירות תגובה נמוכה ועיוות גבוה מאוד. ע”י שימוש במוט מאוורר מאחורי הדיאפרגמה, גלי הקול האחוריים יורדים למטה למתחם שהוא מאחורי המגנט כך שאינם חוזרים לחלק הקידמי של הדיאפרגמה. בכך, העיוות נמוך מאוד וקיים שיפור ניכר בתדירות התגובה.
Copper sleeve/ring – שרוול נחושת/טבעת: לטכנולוגיה זו מס’ יתרונות:
• הפחתה של impedance עולה והגברת הרגישות.
• הפחתה של השראת הסליל אשר מגדיל את הלינאריות.
• משפר את ביצועי הרמקול מעבר לתדרים.
טרמינלים (הדקים) מצופים זהב: הטרמינלים מצופים זהב באופן קפדני ואיכותי ביותר וזאת כדי להבטיח רמה גבוהה של מוליכות בין כבלי הרמקולים וחוטי העופרת.
סליל אלומיניום (Bobbin): חומר קל מאוד עם פיזור חום גבוה המאפשר התמודדות עם הספק גבוה מאוד. בנוסף, המשקל הנמוך מגדיל מאוד את ארעיות הרמקול (transiency).